Tuesday, January 11, 2011

NEGERI WASABER

Cerpen ni cuma cereka semata2 xda kaitan yg hidup n mati jak dlm cerpen aq ni..untuk totonan umum jak ni..sempena BOTM JANUARI NI hehehehe...so sila2 lh baca...so jgn lh ambil ht dgn cerita ku ni..hehehehe




Pada zaman dahulu ada sebuah negeri yang di panggil NEGERI WSB..negeri in sgt aman, makmur sentosa dan rakyatnya yang berbilang kaum dan agama yang erat silaturahim nya. Negeri ini di tadbir oleh seorang Raja yang bernama RAJA BOBBY dan tinggal Bersama PUTERI JUE. Di dalam istana ini terdapat byk dayang yang cantik2 belaka namun demikian dayang2 tersebut x boleh menandingi kejelitahan Puteri Jue. Tetapi satu penyakit yang di hidapi oleh puteri in iaitu penyakit  kentut. Penyakit ini amat sukar di ubati oleh doctor pakar dukun mahu pn bomoh siam. Hal ini kerana penaykit ini konon nya telah di jampi oleh NENEK KEBAYAN NIEJA. Nek Nieja ni bukan nya tua tetapi telah di ejek oleh Puteri Jue kerana GUMUK makanya Nek Nieja telah menjampi Puteri Jue agar mendapat penyakit ini. Walaupun Puteri Jue menghidapi penyakit kentut Raja Boby tetap sayang akan adindanya seperti mana Bendahara negeri ini sayang kepada puteri Jue ini. Hang Parid sebenar telah jatuh cinta akan kejelitaan Puteri Jue sejak mereka kenal dahulu lg. Puteri Jue turut jatuh cinta dgn kegagahan Hang Parid. Kegagahan Hang Parid telah terserlah apa bila melawan Si Munyet. Hal ini terjadi kerana Si Munyet telah menculik Puteri Jue ketika Puteri Jue bermain Dancing Game di SURIA SABAH. Ketika itu lh Hang Parid bergegas ke tempat SI Munyet dan telah membawa Taming Pisangnya untuk melawan Si Munyet yang durjana itu. Dan akhirnya Si Munyet kalah dalam pertarungan itu akibat Taming pisang dan Puteri Jue telah di selamatkan dan sebab itulah Hang Parid telah di naikkan pangkat dr seorang laksamana ke Bendahara.
Di Sebelah Barat Kampung pla lain pula ceritannya.Terdapat ahli seni. Mereka ini kembar kerana lahir tarikh yang sama dan tahun yang berbeza. Yang perempuan ni namanya Glay Listra dan seorang lagi Omen. Glay ni hebat dalam seni menggesek biola sehingga kan penduduk di sebelah barat tersebut tertidur dan terpukau dengan alunan biola tersebut. Menurut khabar angin Glay telah berjaya menewas kan Vanessa May dan segala skill Vanessa May telah di sedut oleh Glay dan menyebabkan Glay menjadi pemain Biola di Negeri WSB. Yang Si Omen pla seorang Photographer yang x kurang hebatnya. Si Omen ni telah banyak menghasilkan gmbar2 candid yg tidak boleh di tandingi oleh sesiapa. Hal ini kerana si Omen telah mengguna Kamera jenis Nikon D80 dan SONY TX10 cybershoot. Sebab itulah gmbr yng di snap olehnya telah diiktiraf oleh RAJA BOBY dan salah 1 Gambarnya telah di COP MOHOR WSB. Si Omen ini sebenarnya berguru dan bertapa bersama seorang OTAI yang bernama LINA RAMSAH. OTAI ini juga Sering menghasilkan Gambar2 cantik nya x boleh di tandingi Sesiapa termasuklah anak Murid nya si Omen. Akan tetapi apabila mereka bergabung kuasa photographer mereka turut meningkat ke A level tahap Oxford University.
Berbalik  cerita di istana. Raja Boby terlalu runsing akan penyakit adindanya yang kuat kentut itu. Oleh yang demikian Raja Boby telah memanggil Hang Parid untuk berbincang mengenai penyakit adinda.”Hang Parid, hang tau x mcmna nak ubat adinda beta ni? Kata Raja Boby”. Lalu Hang Parid berkata” Nohoi small the peases bh 2 tuanku” Memandang kan Hang Parid ni pakar dlm Segala Hal termasuk Bidang ICT, dia telah memberitahu Raja Boby yang dia kan berjumpa dengan NeK NIja dan seterusnya ingin bertarung dgn Nek Nija. Selepas 3 hari 3 malam Hang PArid berlatih dgn Raja Boby bermain PES akhirnya smpai juga kemuncaknya dimana Hang Parid telah pergi ke Gunung POGUOK untuk berjumpa dengan NEK NIJA. Hang Parid telah ditemani oleh pengikut setianya iaitu MR LEE. Mr Lee ini pakar dalam strategi Perlawanan PES. Sebelum sampai ke Tempat Nek Nija. Hang Parid dan MR Lee terpaksa melalui pelbagai rintangan termasuk lah bertemu dgn TOKEK yang Paling Besar di dunia. Tokek ini konon skg tgh belajar memandu maklum lh harga pasaran tokek skg semakin meningkat. Berbalik kepada cerita. Hang Parid dan MR LEE telah habis-habisan bertarung dgn TOKEK tersebut, Hal ini kerana Tokek ini terer bemain RUBICUBE. Seterer-terer pn Tokek ni MR LEE lg Hebat Bermain RubiCube ini dan menyebab Tokek KALAh lalu Tokek Memecah Rubicube itu sehingga berhamburan ntah kemana.
Selepas berjaya mengalah kan Tokek, Hang Parid dan MR LEE meneruskan perjalanan. Sambil berbekalkan SANGGAR dan KUPI2 dari istana mereka tetap bersyukur kerana tetap kenyang dgn makanan tersebut. Ini kerana SANGGAR dan KUPI2 ni merupakan Menu utama di istana WSB. Setelah Sampai di tempat NEK NIJA. Hang Parid dan MR LEE terpegun melihat Kecantikan NEK NIJA akan tetapi Hang Parid telah tersedar dgn ilmu pukau yg telah di jampi oleh NEK NIJA. MR LEE pula tetap terpukau sehingga badannya terkaku melihat Kejelitaan Nek Nija. Sementara Mr Lee terpaku duduk di tanah. Hang parid pun berkata” Hei Nija berani ko jampi kekasih gelapku, bgs ko bg aq potionnya supay ilang jampi 2. Laulu Nek nija pun menjawab “boleh dengan syarat ko kena kalahkan aq main biji Gatah, ada berani kah.”Lalu hang Parid pn menjawab “ala stekat biji gatah aq ok jak sedang kan tokek dibawa kalh oleh penolong aq apakan lg ko, kalo ko kalh ko kena bg potion 2. Lalu Hang Parid dan Nek Nija telah bertarung 2 hari 2 malam tanpa henti. Hang Parid Sempat berkata2 dgn Nek Nija” Bila Kita Mo behenti Ni asyik bertarung jak KUPI2 dulu kita bah” Kata Hang Parid. “apa saya peduli ko kita kasi habis dulu ni Bah  BIJI GATAH” ujar Nek Nija. Sampai jak Biji Gatah terakhir milik masing2, Hang Parid telah mengeluar Biji Gatah yng berisikan Timah manakal Nek Nija pula telah mengeluar kan Biji Gatah yg berisikan Lilin. Apabila mereka main chus2 akhirnya tiba lh kemuncaknya Hang Parid telah berjaya mengalahkan Nek Nija dan Nija telah membagi Potion Kentut kepada Hang Parid. Setelah berjaya mendapat potion, Mr Lee tersedar dr terpaku lalu dia pn berkata “aik hbis uda kah kamu berlawan x nmpak pn” lalu hang parid menjawab” itulah ko tau tgk ppuan cntik jak hahahaha”. Mereka berdua pn balik ke istana WSB dgn kadar segera.
Setelah sampai di istana Hang Parid pn memberi kan Potion tersebut kepada Raja Boby. Lalu Raja Boby pn membuka bungkusan potion dan terkejut lalu baginda pn berkata” Lah ingt kan ubatnya rupanya YOYO MILK TEA+PEARL, susah jak cari sampai sana GUNUNG POGUOK di CENTRE POINT pun ada. Nek Nija ni buang Karan btul.” Selepas Potion itu diminum oleh Puteri Jue akhirnya Puteri tersebut sihat seperti biasa dan Hang Parid di kahwinkan dengan adinda Raja Boby dan majlis keramaian telah diadakan di BALLROOM WSB dengan di hiburkan Oleh pemain Biola GLAY LISTRA dan kesemua gmbar disnap oleh OMEN dan Juga LINA RAMSAH dan gmbar tersebut di masukkan di LAMAN WEB WSB. Begitu lah kehidupan Negeri WSB yang sentiasa meriah dan juga erat silaturahim nya.

9 comments:

Lina said...

Yoyo milkytea+pearl! aku pun mo klu ada ubat bgitu..hahaha...!! gud luck!

~NiZa Maksit~ said...

kikiki....
balas dndam bha c omen ni tau
kasi can laaa...
pndai ko bt smbungan crta ku ya
hahahaha
gudluck ^^,

Dev Clarehova said...

hahaha~!!!! Lawa la Omen!...itu biji gatah yg isi timah juga la kan manang..hahah

Kreatifbuzz said...

wahahahaha...asi ka membawa sanggar p bperang??adess

punyalah blwan men biji getah pl..hoho

zydande said...

hahahahhaa... ini kali lah....

sintiki dlu omen.! hahaha~

sahidzan said...

kahkahkah. biji gatah ooo biji gatah.

Unknown said...

MUAHUA5! Bagus2, ada kreativiti..

Cuma macam sedikit pendek pula. Nda puas baca.. ;p

Zurina J. said...

Aku suda komen ka ni ya?? aku telupa pula...ihih..

Kalo blm aku mau mgomen la ni...

Na², aku ada pyakit kntut²...punyalaa...tp nasib baik ko sakapa sy santik..kawen sama kretipbuzz lg tuh..ihihih..

Sintiki!!! :D

Aretikz said...

Ba.. minum Yoyo.. haha.. potion baik punya.. ahakz..